Niedziela, 12 lipca 2020

Na jaki kolor pomalować salon kosmetyczny lub fryzjerski?

31 grudnia 2019

Wchodzimy i obcinamy włosy, koloryzujemy i stylizujemy, woskujemy brwi, malujemy paznokcie. Jeśli to była udana wizyta, wychodzimy z tą dodatkową wiosną w naszym kroku, wyglądając i czując się inaczej, lepiej, polerowane. Ale czy podczas pobytu w salonie dzieje się coś więcej niż usługi, za które płacimy?

Marisha Cowles, projektantka wnętrz i właścicielka Moss Interior Design w Seattle, nie tylko tak myśli - stawia na to swój biznes. "Każdy lubi czuć się wyjątkowy. A kiedy wybierasz się do salonu lub spa, nie możesz się doczekać, aby poczuć się tak przez cały czas trwania wizyty - być może przez cały dzień. Bez względu na to, kim jesteś i co robisz, płacąc za specjalny salon lub usługę spa, chcesz czuć się jak u siebie w najlepszej formie. Wierzę, że wiele z tego wrażenia wywołuje twoje wizualne otoczenie", mówi Cowles.

Projektanci przestrzeni komercyjnych muszą brać pod uwagę praktyczne kwestie biznesowe, które nie są czynnikiem wpływającym na projektowanie mieszkań, np. jak pomóc w zapewnieniu powtarzalności działalności. Kiedy ludzie odejdą z kosmosu, będą o tym pamiętać? Będą chcieli wrócić? Polecą go innym? "Myślę, że projekt i poczucie, jakie wywołuje, odgrywają ogromną rolę w biznesie klientów w zamian za przestrzeń komercyjną", mówi Cowles.

Jak w każdym projekcie, dobór kolorów jest niezwykle ważny w przestrzeni salonu. Cowles opiera się na teorii koloru: "To potężny mały trik w tworzeniu 'uczucia' w środowisku wewnętrznym", mówi. "Kolor zmienia nastrój. Im więcej wiesz, jak manipulować przestrzenią za jej pomocą, tym silniejsza będzie twoja koncepcja".

Jeśli klient chce się dobrze bawić, pobudkę, energetyczną atmosferę, Cowles stosuje żywe kolory. Jeśli dążą do spokojnego, kojącego, spokojnego otoczenia, łączy w sobie delikatniejsze kolory lub głębokie, bogate odcienie. Ale bez względu na otoczenie, "włączenie kolorów akcentujących, które kontrastują z ogólną paletą jest kluczem do tworzenia bardziej wyrafinowanych, warstwowych emocji. To, jak mieszasz i odgrywasz jeden kolor z drugiego, naprawdę tworzy wspaniałe środowisko" - mówi Cowles.

W jednym konkretnym miejscu w salonie fryzjerskim, brak koloru jest jednak krytyczny. Cowles uważa, że część salonu poświęcona koloryzacji włosów powinna mieć jasne, jasne i białe ściany. W ten sposób nie ma wątpliwości, jaki kolor jest królem: pożądany przez mecenasa kolor włosów.

W projektowaniu komercyjnym najważniejszy jest również branding. "Udana marka reprezentuje osobowość firmy", mówi Cowles. "To trwałe spojrzenie, uczucie i wrażenie, które chcesz przekazać swoim patronom."

Krowy specjalizują się w branding'u. "Jeśli nie ma żadnej istniejącej marki, to właśnie tam zaczyna się projekt", mówi. "Czasami zaczynam od koloru. Czasami jest to kawałek materiału. Za każdym razem jest inaczej i właśnie to pomaga mi nadać każdemu klientowi jego własny, niepowtarzalny wygląd. Ale w końcu, to cały pakiet, który sprawia, że ludzie mówią. Świetny serwis, świetny produkt i świetne środowisko - to wszystko ma znaczenie. Oni są trifektem do sukcesu w biznesie."

Cowles mówi, że nie ma żadnych zasad kolorystycznych ani wytycznych dotyczących salonów i spa. "Chodzi o markę, którą chcesz zbudować, nastrój, który chcesz przekazać i usługi, które chcesz zaoferować. Chodzi nie tyle o konkretne kolory, które wybierasz, ile o to, gdzie je umieszczasz i jak je wykorzystujesz w środowisku. Gdyby istniały wytyczne i standardy, każde spa i salon wyglądałyby tak samo i jakie byłyby to doświadczenia".